Cum să NU fii victima unui viol



Nu scriu astfel de articole des, poate chiar spre deloc pe blog. Însă sunt unele situaţii în care e nevoie ca fiecare dintre noi să aibă ceva de spus şi asta e o astfel de situaţie. Recent s-a conturat o campanie pentru susținerea victimelor violului sub orice formă și educarea publicului larg. Am decis să mă alătur campaniei #NUînseamnăNU şi fac un apel către toţi cei care cred că ce se întâmplă e în regulă. 

Am numit articolul „Cum să NU fii victima unui viol” nu ca să învăț femeile să își ia spray paralizant sau alte drăcenii ci pentru a atrage atenția, în egală măsură, femeilor și bărbaților care nu acceptă un nu. Situațiile de genul diferă de la „NU vreau să mă ajuți să fac ceva” și până la lucrurile serioase de tipul „NU vreau să mă culc cu tine”. 

„Ea e de vină”

Odată cu mediatizarea cazului de la Vaslui, a sărit la iveală mentalitatea învechită și înjositoare pe care o au românii. Mulți sugerează că fata e de vină pentru că i-a provocat direct sau indirect prin atitudinea ei. Genul ăsta de mentalitate mi se pare înjositor și vreau să militez pentru a-l schimba. Nu o să pot singură, sunt convinsă, dar am să încerc să-mi argumentez alegerea: 

  • dacă vii la mine în casă și-mi spui că vrei să-ți însușești laptopul meu, iar eu spun NU, însă tu îți însușești laptopul meu indiferent, se numește FURT. Nu-i așa? Iar hoții sunt condamnați, pedepsiți șamd. De ce ar fi diferită situația când vine vorba de abuzul sexual? Faptul că te invit în casa mea sau că îți permit să stai în prezența mea (nu ca formă de superioritate, ci pe principiul „nu te plac, nu stau lângă tine”), nu înseamnă că îți dau voie să îmi faci orice. 
  • Să presupunem că îți dau voie să faci ce vrei și purcedem, dacă la un moment dat mă răzgândesc, NU CONTINUA! 
Dar astea nu-s argumente clare. Cel mai clar argument pe care pot să îl ofer e că victima nu e responsabilă pentru decizia agresorului, indiferent de cum se comporta și hainele cu care era îmbrăcată, atâta timp cât ea a spus NU. Spun asta pentru că fiecare dintre noi trebuie să ne asumăm deciziile. De ce e vinovată o fată cu o fustă scurtă sau cu un machiaj care o înfrumusețează pentru că un bărbat nu-și poate controla instinctul și acționează fără să se gândească la consecințe sau fără să țină cont că ea nu vrea asta. „de ce s-a îmbrăcat așa dacă nu vrea să fie violată” nu se aplică. S-a îmbrăcat așa pentru că A VRUT. A vrut să meargă îmbrăcată așa spre un loc sau poate chiar spre cineva cu care ar fi vrut să întrețină acel raport sexual. Ce NU A VRUT e să vină un necunoscut să abuzeze de ea.

Citisem un articol zilele trecute care spunea că una dintre măsurile care ar trebui luate pentru a minimaliza violurile e legalizarea prostituției. Poate că ar avea efect. Dar poate că nu. Mă gândesc că un om zgârcit, tot ar prefera să „ia pe gratis” în loc să „cumpere”.

Părerea mea umilă este că trebuie introdus un sistem de educație care să vizeze atât fetele cât și băieții, să fie predată ideea de respect față de părerea celuilalt. Trebuie să învățăm două lucruri:

  • să spunem NU;
  • să acceptăm un NU!
#amîncredere

Until next time, yours,

CONVERSATION

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Back
to top